UNIVERSITI PENDIDIKAN SULTAN IDRIS
REKA BENTUK KURIKULUM KURSUS DAN RANCANGAN INSTRUKSIONAL
Fakulti :Fakulti Bahasa
Jabatan :Jabatan Bahasa Melayu
Semester :2
Sesi :2013/14
Nama Kursus :Keterampilan Membaca
Kod Kursus :BMK
3033
Jam Kredit :3
Prasyarat :Tiada
(Bagi kursus dengan prasyarat, pelajar mestilah telah
menduduki atau menduduki dan lulus berdasarkan syarat yang ditetapkan oleh
fakulti/pusat)
MAKLUMAT PENSYARAH:
Penyelaras
Nama : Dr. Dahlia Janan
E-mail : dahlia@fbk.upsi.edu.my
Nombor Telefon :
No.bilik : Bangunan IPSI
Pensyarah:
Nama : Dr. Idris Mohd Radzi
E-mail : idris@fbk.upsi.edu.my
Nombor Telefon :
No.bilik : Bangunan IPSI
Nama : Dr. Makmur
E-mail : makmur@fbk.upsi.edu.my
Nombor Telefon :
No.bilik : Bangunan IPSI
SINOPSIS KURSUS :
Kursus ini bertujuan menyampaikan pengetahuan tentang
definisi, konsep, jenis, prinsip, strategi dan proses membaca. Fokus diberikan
kepada proses dan aplikasi untuk menguasai maklumat. Seterusnya kursus ini juga memberikan
penekanan kepada mengajar strategi kemahiran membaca di sekolah.
(This course provides an understanding of the definition,
concepts, types, principles, strategies and reading processes. Emphasis will be
given towards the process of reading and its application in acquiring
information. It will further stress upon strategies in teaching reading in
school classrooms).
HASIL PEMBELAJARAN :
1.
Mengaplikasiprinsipdanteknikmembacaberkesanbagimenguasaipelbagaibidangilmu
(C3).
2.
Menghuraikanpelbagaimasalahdalam
proses membaca. (C3)
3.
Mensintesismaklumatdaripadapelbagaibahanmelaluiaktivitimembaca.
(CS2, C5)
4.
Membinaalatpentaksiranmembaca.
(C5)
RUJUKAN UTAMA :
Tierney, R.J. & Readance, J.E. (2000) Reading
strategies and practices. London: Ally & Bacon
MahzanArshad (2003) PendidikanliterasiBahasaMelayu:
Satupendekatanbersepadu.Kuala
Lumpur . Utusan Publications and Distributors
MahzanArshad. (2008). PendidikanliterasiBahasaMelayu:
Strategiperancangandanpelaksanaan. Kuala
Lumpur : Utusan Publications and Distributors
RUJUKAN TAMBAHAN :
Barbara Moss dan Terrell A. Young (2010).Creating Lifelong Readers Through
Independent Reading .
International
Reading Association
Scientific Learning Corporation (SCL) (2000). Fast forward reading: Why it works. Oaukland , CA :
Author
Sousa, D. A. (2005).How the brain learns to read. California : Corwin Press
Barchers, S.I. (1998). Teaching reading: From process to practice. Belmont,CA. : Wadsworth
Publishing Company
Catts, H.W. & Kamhi, A.G.
(2005). Language and reading disabilities
(2nd. Edition). Boston, M.A.: Allyn and Bacon
Ruddell, R.B. & Unrau, N.J. (Ed.) (2004). Theoretical models and processes of reading (5th.
Edition). Newark, DE : Reading Association
Weiner, H.S.
& Bazerman, C. (2000). Reading skills
handbook (8th. Edition). Boston, MA : Houghton Mifflin Company
Dahlia Janan.(2005)
PemilihanBahanBacaan Bahasa Melayu.ProsidingPersidanganSerantauPendidikan
Bahasa Melayu.PusatPengajianIlmuPendidikan. USM
.
KAEDAH PENGAJARAN :
1.
Kuliah
2.
Tutorial
AKTIVITI / KI
|
KOM
|
KBPM
|
PBPM
|
PSK
|
PIM
|
ETIK
|
KU
|
Menulis Esei
|
√
|
|
√
|
√
|
|
√
|
|
Kuiz
|
|
√
|
|
|
|
√
|
|
Persembahan
|
√
|
|
√
|
√
|
√
|
√
|
|
Petunjuk :
KOM – Kemahiran
Berkomunikasi
KBPM – Kemahiran
Berfikir dan Penyelesaian Masalah
PBPM – Kemahiran
Pembelajaran Berterusan dan Pengurusan Maklumat
PSK – Kemahiran Kerja
Berpasukan
PIM – Kemahiran
Kepimpinan
ETIK – Etika Profesional
KU – Kemahiran
Keusahawanan
PENILAIAN PRESTASI
PELAJAR:
Contoh Tugasan 1 - Kerja kursus (Berpasangan) 20% Tugasan 2 - Kerja kursus &Pembentangan (Kumpulan) 30%
Kuiz 10%
Peperiksaan akhir 40%
Jumlah 100%
Gred
|
Julat
Markah
|
Nilai
Gred
|
A
|
80 – 100
|
4.00
|
A-
|
75 – 79
|
3.75
|
B+
|
70 – 74
|
3.50
|
B
|
65 – 69
|
3.00
|
B-
|
60 – 64
|
2.75
|
C+
|
55 – 59
|
2.50
|
C
|
50 – 54
|
2.00
|
C-
|
45 – 49
|
1.75
|
D+
|
40 – 44
|
1.50
|
D
|
35 – 39
|
1.00
|
F
|
0 – 34
|
0
|
PENGGREDAN KI :
SKALA
|
KRITERIA
|
5
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap cemerlang |
4
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap baik |
3
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap memuaskan |
2
|
Menguasai ciri-ciri KI berkenaan pada tahap minimum |
1
|
Lemah dan perlu diperbaiki |
JADUAL PENGAJARAN 14
MINGGU :
Minggu
|
Tajuk
|
Hasil Pembelajaran
|
Aktiviti P & P
|
KI
|
Rujukan
|
1
|
Definisi Membaca
·
Apa, Bagaimana, Mengapa
·
Perspektif sejarah, psikologi dan
literasi dalam pembacaan
|
Meningkatkan
keupayaan mendapatkan ilmu melalui keterampilan membaca;
|
Kuliah dan Tutorial
|
LL2, CS2
|
Harrison, C.
Understanding reading development.
Smith, F. Reading
without nonsense.
|
2
|
Teori Proses Membaca
·
Bottom-up
·
Top-down
·
Interaktif
·
Transactional
|
Meningkatkan
keupayaan mendapatkan ilmu melalui keterampilan membaca
|
Kuliah dan Tutorial
|
LL2, CS2
|
Ruddell, R.B. &
Unrau, N.J. Theoritical models and process of reading.
Barchers, S.I.
Teaching reading from process to practice.
|
3
|
Belajar Membaca
·
Tahap awal membaca
·
Kefahaman membaca
·
Ingatan dalam membaca
·
Model membaca
|
Meningkatkan
keupayaan mendapatkan ilmu melalui keterampilan membaca;
|
Kuliah dan Tutorial
|
LL2, CS2
|
Sousa, D.A. How the
brain learns to read.
|
4
|
Masalah dalam Membaca
·
Faktor sosial
·
Faktor fizikal
·
Mengesan masalah dalam pembacaan
Mengatasi Masalah
dalam Pembacaan
·
Perkara yang diambil perhatian
o
Umum
o
Kelas awal
o
Kelas menengah
·
Program intervensi
o
Untuk sekolah
o
Untuk orang dewasa
|
Menjadikan
pembacaan sebagai budaya hidup berterusan.
|
Perbincangan dan
Persembahan
|
LL2, TS3
|
Sousa, D.A. How the
brain learns to read.
Tierney, R.J. &
Readance, J.E. Reading strategies and practices.
Gunning, T.G. Assesseing and
correcting reading and writing difficulties (3rd. Edition)
|
5
|
Pemilihan Bahan Bacaan
·
Prinsip pemilihan
o
Faktor pembaca
o
Faktor bahan
·
Kebolehbacaan
o
Definisi
o
Mengapa meramal kebolehbacaan
o
Faktor-faktor yang mempengaruhi
kebolehbacaan
o
Formula kebolehbacaan
|
Meningkatkan
keupayaan mendapatkan ilmu melalui keterampilan membaca
|
Kuliah dan Tutorial
|
LL2, CS2
|
Dahlia
Janan. (2005) PemilihanBahanBacaan Bahasa Melayu. ProsidingPersidanganSerantauPendidikan Bahasa Melayu.
PusatPengajianIlmuPendidikan. USM
|
6
|
Pendekatan dalam
Mengajar Membaca
·
Holistik
·
Whole language (Keseluruhan
bahasa)
·
Berpusatkan pelajar
|
Meningkatkan
keupayaan mendapatkan ilmu melalui keterampilan membaca;
|
Kuliah dan Tutorial
|
LL2, CS2
|
Tierney, R.J. &
Readance, J.E. Reading strategies and practices.
Barchers, S.I.
Teaching reading from process to practice.
|
7
|
Membina Literasi
melalui Pengalaman Bahasa, Kongsi Membaca dan Pelbagai Persembahan (multiple
representation)
|
Meningkatkan
keupayaan mendapatkan ilmu melalui keterampilan membaca;
|
Kuliah dan Tutorial
|
LL2, CS2
|
Tierney, R.J. &
Readance, J.E. Reading strategies and practices.
|
8
|
Mengajar
Perbendaharaan Kata
·
Ayat yang sesuai
·
Senarai-Kumpul-Label
·
Definisi semula konteks
·
Analisis fitur
·
Peta kata
·
Strategi pengumpulan kosa kata
·
Kaedah Levin
|
Mengaplikasi
prinsip dan teknik membaca berkesan bagi menguasai pelbagai bidang ilmu;
|
Kuliah dan Persembahan
|
TS3, CS2, LS2,
|
Tierney, R.J. &
Readance, J.E. Reading strategies and practices.
|
9
|
Mengajar Kefahaman
Membaca dan Berfikir secara Kritikal
·
Bertanya kepada penulis
·
KWL
·
Preview teks
·
Prosedur ReQuest
·
Hubungan Soal-jawab
·
Pengajaran eksplisit
·
Berfikir bersuara
·
Menerap imej
·
Dialog
|
Mengaplikasi
prinsip dan teknik membaca berkesan bagi menguasai pelbagai bidang ilmu; C4,
P4
|
Kuliah dan Persembahan
|
CS2, LS2, TS3
|
Tierney, R.J. &
Readance, J.E. Reading strategies and practices.
|
10
|
Tindak Balas terhadap
Pembacaan
·
Konfrens rakan sebaya
·
Jurnal dialog
·
Inpres cerita
·
Helaian-berfikir ekspositori
·
Belajar dengan bergaya
|
Mengaplikasi
prinsip dan teknik membaca berkesan bagi menguasai pelbagai bidang ilmu;
|
Kuliah dan Persembahan
|
CS2, LS2, TS3
|
Tierney, R.J. &
Readance, J.E. Reading strategies and practices.
|
11
|
Membaca Bersuara
·
Ulang dan membaca serentak
·
Membaca radio
·
Membaca gema
·
Membaca berpasangan/teater membaca
|
Mengaplikasi
prinsip dan teknik membaca berkesan bagi menguasai pelbagai bidang ilmu;
|
Kuliah dan Persembahan
|
CS2, LS2, TS3
|
Tierney, R.J. &
Readance, J.E. Reading strategies and practices.
|
12
|
Membaca untuk Belajar
·
Teknik tinjauan
·
PORPE
·
Mencatat nota
·
PLEA
·
Bengkel internet
|
Mengaplikasi
prinsip dan teknik membaca berkesan bagi menguasai pelbagai bidang ilmu;
|
Kuliah dan Persembahan
|
CS2, LS2, TS3
|
Tierney, R.J. &
Readance, J.E. Reading strategies and practices.
|
13
|
Menilai Strategi
Membaca
·
Penaksiran prestasi
·
Portfolio
·
Anekdot
·
Rubrik
·
Kloz
·
Bercerita semula
·
Konferens Ibu bapa-Guru dan
Pelajar
|
Menjustifikasi
kepentingan menggunakan teknik pembacaan yang berkesan;
|
Kuliah, Tutorial dan
Perbincangan
|
CTPS3, CS3, TS3, EM2
|
Tierney, R.J. &
Readance, J.E. Reading strategies and practices.
Gunning, T.G.
Assesseing and correcting reading and writing difficulties (3rd. Edition)
|
14
|
Penaksiran dan
Penilaian Membaca
·
Penaksiran formal
·
Penaksiran tak formal
·
Penaksiran dan kad kemajuan
|
Menjustifikasi kepentingan menggunakan teknik pembacaan
yang berkesan;
|
Kuliah, Tutorial dan
Perbincangan
|
CTPS3, CS3, TS3, EM2
|
Barchers, S.I.
Teaching reading from process to practice.
Gunning, T.G.
Assesseing and correcting reading and writing difficulties (3rd. Edition)
|
No comments:
Post a Comment