Tuesday, 18 March 2014

TEORI MEMBACA

Teori membaca adalah berkaitan dengan cara yang dilakukan oleh seseorang pembaca semasa membaca dalam usaha mendapatkan makna daripada teks yang dibaca. Teori membaca melibatkan idea atau pandangan dalam proses membaca yang digunakan oleh pembaca yang berbeza. Antara tujuan utama penggunaan teori adalah bagi memudahkan pembaca mendapatkan makna daripada teks yang dibaca. Usaha secara grafik menggambarkan cara memahami perkataan, memproses klausa dan memahami teks. Terdapat beberapa model penting yang berkaitan dengan membaca seperti:


TEORI MODEL BAWAH-KE-ATAS (BOTTOM-UP MODEL)

Brown (2001) menyatakan bahawa pada proses bottom up adalah membeca terlebih dahulu dan mengetahui berbagai tanda linguistik, seperti huruf, morfem, suku kata, kata-kata, frasa, petunjuk gramatis dan tanda wacana, kemudian menggunakan mekanisme pemprosesan yang masuk akal, keheren dan bermakna. Teori ini merujuk bahan bacaan dengan cara dari bawah ke atas. Untuk memahami bacaan teori ini, pembaca memerlukan ketrampilan yang berhubungan dengan lambang bahasa yang digunakan dalam teks.

Berikut adalah Prinsip Teori Membaca Bottom Up:




Berikut adalah visual Teori Bottom Up:




TEORI MODEL ATAS-KE-BAWAH (MODEL TOP DOWN)


Teori ini dimulakan dengan membaca dari awal hingga akhir bacaan tersebut, seperti membaca dari pengenalan, isi dan kesimpulan. Teori ini bertujuan untuk mendapatkan maklumat secara menyeluruh daripada permulaan hingga akhir bacaan tersebut.

Berikut adalah Prinsip Teori Proses Membaca secara Top Down:




Berikut merupakan Model Teori Top Down:




TEORI INTERAKTIF


Teori ini merupakan kombinasi antara pemahaman model Top Down dan model Bottom Up. Pada teori interaktif ini, pembaca menggunakan pendekatan top down untuk mencari maknakemudian beralih ke pendekatan bottom up untuk menguji makna tersebut benar-benar dikatakan penulis. Menurut pandangan interaktif, membaca dimulakan dengan formulasi tenang hipotesis tentang makna, kemudian dilanjutkan dengan menghuraikan makna, huruf, kata dan kalimat dalam bacaan. Model interaktif ialah model membaca yang menggunakan secara serentak antara pengetahuan informasi grafik dan informasi yang ada dalam fikiran pembaca. Proses membaca secara interaktif juga merupakan mekanisme membaca yang menggunakan interaksi dalam pembacaan, berkomunikasi, menyampaikan dan menerima mesej bacaan di dalam bahan bacaan yang dibaca. Proses pembacaan ini lebih kepada mendapatkan maklumat daripada bahan rujukan yang sedang dibaca dengan menggunakan kawalan secara interaktif.

Berikut adalah Model Teori Interaktif:





TEORI KECEKAPAN VERBAL

Teori kecekapan verbal diperkenalkan oleh Perfetti (1985, 1988). Teori ini menekankan kepada kemahiran membaca dengan meluaskan proses pembacaan dengan mentafsir kod bacaan. Selain daripada membuat bacaan secara automatik untuk menguasai bahasa, aspek lain seperti penggunaan anafora dalam teks, membuat cadangan atau kenyataan secara bersepadu, aktiviti yang berkaitan dengan ingatan dan strategi meta kognitif yang digunakan. Menurut teori ini, pembaca akan mempunyai profil yang tersendiri bagi menguasai pembacaan secara verbal. Selain itu, ia turut memberi penjelasan berkaitan pemahaman terhadap bahan bacaan dan bagi pembaca yang tidak cekap akan lebih mudah lupa akan perkara yang sudah dibacanya. Mereka yang tidak cekap dalam pembacaan ini disebabkan oleh kekurangan pengetahuan terhadap teks yang dibaca dan keadaan ini sekaligus akan menyebabkan mereka sukar untuk memahami perkara yang dibaca.

TEORI MEMBACA AUTOMATIK



La Berger dan Samuel (1974) merupakan tokoh yang bertanggungjawab dalam memperkenalkan teori ini. Teori ini menganggap bahawa akan wujud perkembangan dalam penguasaan kemahiran membaca sekiranya pembacaan dilakukan secara automatik. Teori membaca ini berbeza di antara proses bersifat automatik dengan proses kawalan ketika membaca. Pembaca akan mudah untuk mengenal huruf dan seterusnya dapat menguasai setiap perkataan secara automatik melalui latihan membaca. Teori ini turut meramalkan akan wujud hubungan yang positif di antara kemahiran pemahaman membaca teks secara automatik dengan latihan yang telah dijalankan. Pembaca yang mempunyai lebih kemahiran membaca secara automatik akan berupaya dalam mengawal teks serta mempunyai lebih sumber dan lebih memahami teks yang dibaca. Ketika membuat pembacaan teks, pembaca perlu memberi penekanan terhadap pengawalan eksekutif supaya mereka dapat memahami teks dengan lebih berkesan.

TEORI MEMINDAHKAN MAKLUMAT



Teori memindahkan maklumat diperkenalkan berdasarkan pandangan yang telah dikemukakan oleh La Berge dan Samuel (1985) dan Gough (1985). Teori ini dipengaruhi oleh psikologi kognitif dan bertanggungjawab dalam menyatakan aktiviti membaca ini merupakan satu proses pemindahan maklumat daripada bahan bacaan kepada minda kita. Tokoh-tokoh ini memberi andaian bahawa aktiviti membaca adalah proses dalam mengenal huruf demi huruf dan perkataan demi perkataan. Pembaca akan berinteraksi dengan teks bagi mendapatkan makna daripada muka surat yang dibaca kepada pemikirannya. Dalam melakukan interaksi ini, pembaca memerlukan satu kemahiran yang khusus bagi membolehkan proses pemindahan maklumat kepada pemikirannya. Dalam teori ini, aktiviti membaca dilakukan bertujuan untuk membentuk peningkatan dalam kebolehan pembaca memindahkan maklumat daripada teks yang telah dibaca. Pembaca yang baik akan lebih efisien ketika membuat pemindahan maklumat tetapi bagi pembaca yang lemah pula tidak akan mampu untuk berbuat sedemikian.

No comments:

Post a Comment